Horror a fogakban. Hallott már a fogférgekről?

A fogorvoslás tudománya, nagyjából az írott történelemmel egykorú. A múlt változatos eljárásai és a néha kifejezetten bizarr fogászati megoldásai között azonban van egy talán még bizarrabb eset is, ami szinte minden ókori civilizációban megjelent, ez pedig a fogféreg.

A fogorvoslás ókori és újkori úttörői, a jelenkor fogorvosaihoz hasonlóan keresték a fogak romlásának okait. E kutatás során pedig egészen különös dolgokra bukkantak.

Egy Krisztus előtt 5000-ből származó sumér kéziratban a fogszuvasodás okaként egy különös lény a fogféreg lett megjelölve. Hasonló írásokban végső soron ugyanerre a következtetésre jutottak az ókori Indiában, Egyiptomban, Japánban és Kínában is.

A fogféreg az ókori görögöknél is megjelenik és felbukkan Homérosznál is a története. Mi több még a 14. századi fogdoktor, Guy de Chauliac is arról ir, hogy a fogszuvasodást a fogférgek okozzák.

Mi a fogféreg?

A fogféreg jelenlegi ismereteink szerint legenda. Persze okkal merülhet fel a kérdés, hogy egymástól teljesen független kultúrákban hogy jelenhetett meg ugyanaz a lény? A válasz nagy valószínűséggel ugyanazzal magyarázható, mint amivel a piramisok, vagy úgy nagy általánosságban a vallások, istenképek kialakulását magyarázzák, ez pedig az emberi elme, ami mindenhol ugyanaz volt.

Számtalan kultúrában a betegségek oka valamilyen gonosz erőhüz kapcsolódott, a gonoszság, mint elemi erő azonban önmagában még kevés volt, hatást csak testet öltve gyakorolhatott. A rossz és gonosz dolgok pedig minden esetben valamilyen visszataszitó életfroma képében manifesztálódtak a kollektiv tudatban.

A magyarázat lehet hogy ennél is egyszerűbb és csupán a modern rendszertani besorolások evidenciái, valamint a bakteriológiai ismeretek okoznak zavart az írások értelmezésben. A fogféreg egyfajta metafora is lehetett a megfeketedő fogak esetében, és ha eképpen tekintünk rá, akkor kijelenthető az is, hogy az ókorban igencsak közel álltak az igazsághoz, hiszen a szuvas fogakért valóban élőlények felelnek, még ha azok nem is a lapos-, vagy gyűrűsférgek törzsőből származó gonoszság testetöltései.

A címlapképen a fogak horrorjának pillanatát próbálta egy fogfaragó megörökíteni. A Dél-Franciaországban talált fog formájú csontfaragvány összeilleszthető, szétnyitva azonban különös gyötrelmekről mesél nekünk. A fogféreg mint ördögi démon látható az egyik félen, míg a másikon a fogféreg elleni elszánt küzdelem elevenedik meg. (Fotó: https://exarc.net/issue-2016-3/int/attack-tooth-worm)

Nehéz szavakat találni, hogy megfelelő fájdalomcsillapítások és kezelések nélkül milyen gyötrelmeken mehettek át az emberek a rossz fogaik miatt. Fel is merül egy egészen alternatívnak mondható magyarázat is. A szűnni nem akaró fájdalom ugyanis könnyen hallucinációkhoz vezethet, innen pedig már minden a fantázia dolga...

Szerencsére ma már nem kell tartani a fájdalmas beavatkozások miatt, fogászati rendelőnk fájdalommentesen garantálja a legszebb fogakat és az áraink sem démoniak. Szeretettel várjuk Önt!

Forrás: https://www.laz-lap.com/news/fogfereg-a-szuvasodas-korokozoja/

A szuvas fogak sikeres kezelése esztétikus tömések segítségével

„Nem minden tömés esztétikus? Miért, van, amelyik csúnya?” - merülhet fel Önben a kérdés. Az esztétikus tömés tulajdonképpen egy olyan gyűjtőfogalom, amely azokat a kezeléseket foglalja magában melyek korszerű kompozit anyagból készülnek. Azért hívják ezeket esztétikus kezeléseknek, mert külső megjelenésükben olyan harmonikusan illeszkednek bele meglévő fogaiba, hogy az egy külső szemlélő szemeivel észre sem vehetőek.