Tusfürdő, szappan, sampon és sokszor még hajbalzsam is megtalálható a hotelek fürdőszobáiban, fogkrém azonban általában nincs. Miért?
Tusfürdő, szappan, sampon és sok esetben még hajbalzsam is megtalálható a hotelek fürdőszobai „minibárjában”, viszont amivel szinte sose találkozunk, holott a mindennapi higiéniához elengedhetetlen, az a fogkrém. Az Index cikke az amerikai Slate magazin szórakoztató tényfeltáró írására hivatkozva járja körül a fogkrém hiányának témáját.
A hotelek kínálatát átgondolva eléggé érthetetlen, hogy miért fontosabb hajbalzsamot adni a vendégeknek (esetenként naponta új tégelyre cserélve), mint fogkrémet, amit mindenki használ, jó esetben naponta kétszer. Európában vagy Észak Amerikában a fogkrém hiányához mind a felső-, mind pedig az alsókategóriás hotellátogatók is hozzászokhattak. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy természetesen léteznek kivételek, vannak olyan hotelek, ahol gondosan ügyelnek a vendégek dentális higiéniájára, a fogkrém is a fürdőszobai alapfelszerelés része, és ha külön kérjük kapunk fogkrémet.) Ázsiában, egy igényesebb hotelben éjszakázunk, biztosan találunk fogkrémet a fürdőszobánkban. Tehát egy tipikusan „nyugati” jelenséggel állunk szemben, amire több lehetséges magyarázatot talált a Slate magazin újságírója.
1. Tyúk, vagy tojás esete
Azért nem biztosítanak a hotelek fogkrémet, mert a vendégek sose hiányolják azt? A hotelek menedzsmentje annak érdekében, hogy a szolgáltatásaik színvonalát az igényekhez igazítsák, pontosan felmérik, hogy mit hiányolnak vagy kifogásolnak a vendégek az adott szállodai ellátásban. A kérdőívek alapján azt a következtetést vonták le a szállodaláncok menedzserei, hogy fogkrémre nincs szükség.
A kérdés itt az, hogy vajon azért nem hiányoljuk-e a fogkrémet, mert hozzászoktunk ahhoz, hogy minden utazásra vigyünk magunkkal?
Szintén a „tyúk vagy a tojás” logikája alapján írható le a hotelek kategória-besorolása, miszerint a szállodák nem biztosítanak fogkrémet, mert az nem szerepel a feltételrendszerben. Tehát egy hotel akkor is számíthat sokcsillagosnak, ha egyáltalán nem foglalkozik a vendégei alapvető szájhigiéniájával.
2. Túl drágák a fogkrémek
A fogkrém, bár egyáltalán nem mondható luxusterméknek, viszonylag drága a samponok és a szappanok átlagárához viszonyítva. Tehát az olcsó szállodák nem igazán engedhetik meg maguknak, hogy fogkrémre költsenek.
3. Nincs presztízsértéke a fogkérmnek
Érdekes ugyanakor, hogy az előző indok ellentéte is igaz. A felsőkategóriás hotelek egyszerűen nem tudnak olyan prémium-, vagy luxus-fogkrémet találni maguknak, azaz nincsenek olyan drága fogkrém márkák, amelyek reprezentálni tudják a drága hotel szolgáltatásait és annak presztízsértékét.
4. Az emberek (túl) márka-hűek, ha fogkrémről van szó
A fogkrém bizonyos mértékben intim termék, a fogyasztók többsége hű a jól bevált márkájához. A tusfürdőkhöz vagy samponokhoz hasonlítva, egészségügyi, nem pedig szépészeti termék, tehát az emberek kevésbé vevőek az újításokra, ha fogkrémről van szó.
Referenciák
- index.hu
- slate.com