Fogpiercing csábítása és a dentális egészségünk

A modellek szép fehér fogain megcsillanó apró kristály viszonylag gyakori látvány különféle piercingekkel foglalkozó boltok plakátjain. Mielőtt elcsábulnánk és fogpiercinget csináltatunk magunknak, tisztában kell lennünk azok potenciális veszélyeivel.

A szép mosoly a magabiztosság jele és bizonyítottan jó hatással van az egészségünkre1. A modern szépségideál az egészséges fogazaton túl „vakítóan” fehér fogakat kíván meg. A különféle dentális termékek és szolgáltatások reklámjaiból könnyen az a benyomás alakulhat ki, hogy hófehér fogak nélkül ne is merjünk mosolyogni. Egyes plakátok tanúsága szerint a tökéletes fogazatot még látványosabbá teheti egy-egy megcsillanó apró ékszer is.

Habár a ragasztott fogpiercing egy minimális és nem végleges beavatkozás, a szájunk általános egészségére nézve komoly hatásai lehetnek. Annak érdekében, hogy egy fogékszer ne mosolyunk megrontója, hanem ténylegesen kiegészítője lehessen, érdemes a beavatkozást fogászati klinikán végeztetni, nem pedig a gyakran megfelelő nem képesítéssel rendelkező „piercingeseknél”.

Fogpiercing régen és most

Bár modern divatnak tűnik, a fogpiercing, akárcsak a tetoválás ősi eredetű testi modifikáció. A maják több ezer évvel ezelőtt hatalmi szimbólumként, valószínűleg rituális indítatásból drágaköveket rakattak a fogaikba. Ezek a beavatkozások mai szemmel nézve elképzelhetetlenül fájdalmasak voltak. A maják fogászati fejlettségét bizonyítja, hogy kezdetleges eszközökkel képesek voltak apró lyukakat fúrni ép fogakba és azokba drágaköveket ékelni. A mai legelterjedtebb fogpiercingek nem igényelnek fájdalmas fúrást, mindössze egy apró terület tisztítása és kondicionálása után, lapos kristályt ragasztanak a metsző- vagy szemfogak külső oldalára. A beavatkozás minimális és legtöbbször komplikációmentes. Habár viszonylag ritka a negatív vízhang a ragasztott fogékszerekkel kapcsolatban, az Amerikai Fogorvosok Szövetsége mégis felhívja a figyelmet a potenciális veszélyekre.

A fogpiercing veszélyei

Csakúgy, mint minden piercing esetében, a fogékszerek felhelyezése is képzett szakembert és steril körülményeket igényel, de a legjobb, ha a beavatkozást fogorvos végzi. Érdemes felkészülni arra, hogy a fogékszer fogászati szempontból megkérdőjelezhető, ezért felhelyezését nem minden fogorvos vállalja el. Fogpiercinget minden esetben csak kifogástalan dentális egészséggel rendelkezőknek ajánlanak a szakemberek, mert fogínybetegség, lyukas fog vagy túlzottan igénybevett fogzománc esetén az apró ékszer további károsodást okozhat.

• Sebesedés a szájban és esetleges szájszöveti fertőzések;
  • Fémallergia okozta irritáció;
  • Dentális plakk felhalmozódása a fogékszer körül és fogkő kialakulása;
  • Zománckopás;
  • Ínygyulladás;
  • Lágy szövetek sérülései, ha a piercinget elmozdítják vagy kitépik;

A felsorolt komplikációk ragasztott fogékszer esetén viszonylag ritkák és könnyen elkerülhetőek, ha megfelelő szakemberhez fordulunk, és nem mulasztjuk el a rendszeres fogászati vizsgálatokat. Bár a mosolyunk látványosabb lesz egy csillogó kőtől, de az egészséges fogazat szépségét semmi nem tudja pótolni!