Blogunkban sokszor megszólalnak fogorvosaink, videókban mesélt már nekünk Dr. Nagy Róbert speciális fogászati problémákról, Dr. Steinhof Péter Márton a fogszabályozással kapcsolatban. Több alkalommal nyilatkozott már Dr. Dénes Nóra is a gyermekfogászati problémákról és érdekességekről. Dr. Papp Norbert pedig hosszan mesélt nekünk az esztétikai fogászat különlegességéről.
Soha nem szólalt meg azonban eddig egyetlen asszisztens sem, holott nélkülük a kezelések sikere, így a fogorvos szakmai sikere sem lenne biztosítható Ennek vetettünk most véget azzal, hogy Orbán Eliánával, a Szent Lukács SPA Dental fogorvos asszisztensével beszélgettünk, azzal a nem titkolt szándéktól is vezérelve, hogy hátha jobban beláthatunk a fogászatok “színfalak mögötti” világába.
Hogyan néz ki egy napod?
Már fél órával a rendelés előtt a fogászaton vagyok. Miután munkaruhámat magamra öltöm, én készítem elő a rendelőt a műszakra.
Még a műszak előtt átnézem az aznapi páciensek listáját, hogy tudjam mire számítsak, hányan lesznek, milyen kezelések várhatók.
Ezt követően elkezdem az asszisztenciát, azaz a fogorvos munkájának segítését. Ez sok tennivalóval jár, így az eszközök kikészítése, sterilizálás, rendelő tisztán tartása, röntgen felvételek készítése, dokumentálás, fogtechnikai munkák előkészítése a laborban stb.
A nap végére jut a rendelő “összepakolása”, mindent rendben és tisztán hagyok az utánam következő műszakra.
Milyen eljárásokban segítesz leggyakrabban?
Amióta a Szent Lukács Spa Dental munkatársa vagyok, dolgoztam konzerváló és fogpótlástani szakorvos, szájsebész, esztétikai specialista és gyermekfogorvos mellett is! Jelenleg a gyermekfogászati vonalat erősítem 🙂 Ez áll a legközelebb hozzám, de minden szakterületben meg tudom találni a szépséget!
Hogyan jellemeznéd a Szent Lukács fogorvosaival való munkakapcsolatodat?
Az elején nekem minden új helyen, új társaságban mindig nehezen ment a beilleszkedés, hogy igazán el tudjam magamat engedni! Szerencsémre itt a fogorvosok részéről megkaptam minden segítséget, hogy ezen könnyebben átlendüljek 🙂
Jó kapcsolatom van a fogorvos kollégákkal! Meg lehet őket keresni bátran szakmai kérdésekkel, nyitottak ha látják, hogy ha valaki érdeklődő, és szívesen avatnak be minket a kezelések részletesebb ismertetésébe!
Szerinted mitől lesz jó a fogorvos-fogászati asszisztens kapcsolat?
Elsősorban az őszinteség! Nekem ez a vesszőparipám! Ez az alapja egy jó munka kapcsolatnak, ami idővel barátsággá is alakulhat.
Jelenlegi fogorvos párom, Dr. Dénes Nóra gyermekfogorvossal immár 5 éve dolgozunk együtt, és rendelőn kívül is jó barátságot ápolunk 🙂 Közös nyaralástól kezdve a hétvégi bruncholás, mozizás, szórakozásig, ilyen is lehet egy fogorvos-asszisztens kapcsolat 🙂
Persze a mi esetünkben sok minden meg volt, ami megkönnyítette hogy egy kezdetben munka kapcsolat, barátsággá alakuljon, hasonló korosztály vagyunk, hasonló értékrenddel.
Őszinteségen kívül még rengeteg dolog van! A másik ami számomra nagyon fontos, az a humor. Rengeteg nehéz szituációban tud segíteni, könnyebben átlendül az ember ezeken, közösen!
Aztán itt van az empátia a lojalitás, segítőkészség!
Asszisztensként mi volt a legérdekesebb, amit egy fogorvossal kapcsolatban tapasztaltál?
Még a tanulmányaim előtt azt gondoltam, hogy fogorvosok csak “karótnyelt”, komoly emberek lehetnek. Nekem gyerekkoromban sajnos ilyen tapasztalataim voltak, így ez a sztereotípia sokáig kísért.
Aztán már az egyetemen, a gyakorlati helyemen is rá kellett jönnöm, hogy ez közel sincs így. Ahány fogorvos, annyiféle ember. Viccestől kezdve, a komolyon át a lazáig 🙂
Hogyan működnek együtt a dentálhigiénikusok, az asszisztensek, a recepciósok egy zsúfolt nap során? Hogyan oszlanak meg a feladatok a csapat között?
Az asszisztensek a fogorvosok mellett dolgoznak, egy jó asszisztens igazából a jobb keze az orvosnak. A dentálhigiénikusok pedig önállóan dolgoznak, fogkő-eltávolítás, professzionális dentálhigiénés tisztítás, fogfehérítést végeznek. Van aki mindkét végzettséggel rendelkezik, azaz fogászati asszisztens és dentálhigiénikus is egyben. Sokan nem tudják, hogy így van, vagy hogy mi a különbség a két végzettség között.
A recepciósok fogadják a pácienseket, dokumentálnak, telefonhívásokat bonyolítanak le, kezelési terveket ők iratják alá amit az orvosok vagy denátlhigiénikusok egy-egy kezelés alkalmával kiküldenek, ők fizettetnek, számlát adnak stb. A jó és következetes feladatmegosztás teszi kiválóvá a csapatmunkát, így a rendelő működését.
Mit élvezel a legjobban a fogászati asszisztensi munkakörödben?
Gyerekkorom óta tudtam a szívem mélyén, hogy segítő szakmában szeretnék dolgozni majd felnőttként! A legnagyobb kihívás egy ember bizalmát megnyerni, és egyben a legszebb is, amikor sikerült! Amikor átlendíted egy korábbi traumáján, és újra tud bízni a beteg! Ez egy csodás érzés:) Szeretek segíteni, örömmel tölt el!
Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak a munkádban?
Az ember minden szakmában hajlamos a kiégésre. A legnagyobb kihívás, hogy időben észrevegyem amikor afelé tartok, hogy időben felismerjem, és fel tudjam tölteni magam. Ehhez nagyon tudatosnak kell lenni, és őszintének kell lenni magunkkal. Mint ahogy fontos, hogy munkaidőn kívül tudjunk lazítani és kikapcsolódni.
Hogyan kezeled az ideges vagy szorongó betegeket?
Nyugodtan 🙂 Ez a legfontosabb!
Ha te nyugodt vagy, ő is nyugodt lesz egy idő után! Az ember megérzi, hogy kinek milyen a kisugárzása!
Milyen tanácsot adnál valakinek, aki most kezd fogászati asszisztensként dolgozni?
Ehhez a szakmához rengeteg türelem és alázat kell.
Empátia, lojalitás, kedvesség, emberség, szeretet, fejlődni akarás, folyamatos tanulás. Ha ezek megvannak benned, garantálom mindenhova jó szívvel fognak várni!
Szerinted hogyan fog változni, fejlődni a fogászati asszisztensek szerepe a jövőben?
Szerintem erre a szakmára mindig is lesz igény és kereslet.
Nem félnék attól, hogy át tudná venni ezt a szerepkört más, gondolok itt robotokra, vagy AI-val irányított gépekre, amiket a fogorvos irányít.
A humánerő források tekintetében különösebb változásra nem számítanék. Persze minden változik, ahogy eddig, úgy a jövőben is fokozatosan bővül majd a fogászatok által alkalmazott technológiák száma, új eszközökre, gépekre, programokra számítok, de az emberi segítségre továbbra is szükség lesz.
A gépek nem tudják pótolni egy kedves és megnyugtató asszisztens jelenlétét, hiánya pedig a legprofibb fogorvost is félkarú óriássá teszi 🙂
Egészséges fogakra és szép mosolyra vágyik?
Enyhén, vagy nagyon fáj a foga? Lyukas, gyulladt és érzékeny, kotyog, vagy eltört, netán elszíneződött? Vérzik a fogínye, kellemetlen a lehelete?
Ez néhány gyakori tünet, ami fogászati beavatkozást tehet indokolttá.
Budapesti rendelőnkben fájdalommentes kezelésekkel várjuk Önt, hogy ismét nyugodtan mosolyogjon! Fogászati problémáival, kérdéseivel kapcsolatban forduljon hozzánk bizalommal.
Várjuk Önt szeretettel Budapest szívében található rendelőnkben, ahol személyesen is meggyőződhet a szolgáltatásaink és a kellemes, hangulatos környezet színvonalában.