Emberi fogakból készült ékszereket találtak régészek

Çatalhöyük egy jól ismert régészeti helyszín Törökországban, ahol gyakran érdekes újdonságokat találnak a régészek. Ezúttal átfúrt emberi fogakra bukkantak – számolt be a hírról a Gizmodo és a 24.hu.

Fogak medálként

A Koppenhágai Egyetem munkatársa Scott Haddow, kollégáival két temetkezési dombot tárt fel az ősi településnél, amikor felfedezték a fogakat. A leletek a kőkorszaki emberek szokásaiba nyújtanak betekintést.

Emberi fog ékszerek

Emberi őrlőfogakból készült ékszer darabjai (Fotó: Koppenhágai Egyetem)

Azt már tudjuk, hogy az emberek különböző állati fogakat mindig is használtak díszítésre (amivel fajokat pusztítottunk már ki, vagy veszélyeztetünk), de az emberi alapanyagok viszonylag ritkák, ezért is különleges a felfedezés. Noha e korszakból Európában korábban is találtak hasonló leleteket, a Közel-Keleten ez az első eset. A két apró, mintegy 8 500 éves fog a világ egyik legkorábbi ismert városának, a korai urbanizált kultúra mindennapjaiba is betekintést nyújt.

Hogy fúrták át a fogat 8 500 éve?

Az őrlőkön látható lyukakat obszidiánból (vulkáni üvegből) készült apró fúrókkal alakították ki. Az elemzések során kiderült, hogy a fogakon olyan apró sérülések vannak, amelyek viselésből származnak.

A szakértők szerint, mivel a fogak jó állapotúak, valószínűleg nem kiestek, hanem kihúzták őket. A kutatók úgy vélik, hogy emberi fogakat csak ritka esetben és szimbolikus céllal hordták a korabeli emberek.

Implantátumok

akár azonnal!

Azonnali implantációs lehetőség! Azonnali implantáció során a fog eltávolítását követően a műgyökér beültetésére is sor kerül. A fog precíz eltávolításakor a sérülésmentes csont-szöveti környezet megtartása a legfontosabb.

3D számítógépes implantációk. Implantációs során elterjedt gyakorlat, hogy fúrás és a fog behelyezése, a páciens CT felvételeit felhasználva, szabad kézzel történik. Sokszor szükség lehet azonban jobb megoldásokra is.

Az összes foga hiányzik? Az All-on-4 eljárás tökéletes megoldás olyan betegek számára, akik elvesztették összes fogukat és a kivehető protéziseknél kényelmesebb és „rágás-biztosabb” műfogsorra vágynak.