Roland Barthes francia kritikus, az irodalom és a társadalomelméletek egyik jelentős XX. századi gondolkodója a Világoskamra című könyvében a fotográfiát, mint önálló tudományos és művészeti diszciplínát, igen tág keretek között, sajátos módon tárgyalja.
A műfajilag besorolhatatlan írása mára fotóelméleti alapműnek számít és nem mellékesen, negyven év után idén új magyar fordításban került kiadásra, Marsó Paula kiváló fordításában.
Barthes utolsó könyvében arra keresi a választ, hogy hogyan írható le a fotó mint médium egyszerre tudományosan, vagyis a maga általános jellegében, és a nézőjére gyakorolt mindig egyedi hatásában? Hogyan lehet megragadni a fotó „egyedi általánosságát”?
A válaszok felkutatása során Barthes saját maga válogatott képein keresztül próbál válaszolni az olvasónak.
A képek közül számunkra a legizgalmasabb William Klein 1954-ben, New York olasz negyedében készül képe volt. Az érzéseink a képre tekintve ugyanis Barthes-hez hasonlóak voltak. A kép megkapó és szórakoztató, mégis Barthes szavaival élve:
…ami engem megbabonáz az a kisfiú rossz foga.
A fotó, Barthes gondolatmenetében a Punctum fogalmának ismertetésekor bukkan elő. A Punctum egy olyan “tüske” a fotón, ami “megszúrja” a tekintetet, függetlenül a fotó alapvető mondanivalójától. Ám ami még érdekesebb, hogy éppen ez a Punctum varázsa: képes a mondanivalót is befolyásolni.
A gyermek rossz foga a képen Barthes példája a Punctum erejére, ami megbabonázta a kritikust.
Fogorvosi szemmel nézve a kép történelmi vetülete is “szemetszúró”. Barthes a Világoskamrát a hetvenes évek végén vetette papírra, ekkoriban már nem volt hétköznapi jelenség, vagy látványosság a gyermekek szuvas foga.
Az egészségügy általános helyzetében és az emberek szemléletében is nagy változások történtek, jó irányba. A fotó 1955-ben készül, amikor még sokkal általánosabb jelenség volt nemcsak felnőtteknél, hanem a gyerekeknél is a kiterjedtebb szuvasodások a mosolyokban. Azaz a kép elkészülése és a húsz évvel későbbi megtekintése között olyan társadalmi átalakulás ment végbe, ami egy korábban még jelentéktelen képrészletet emelt “szemetszúróvá” Barthes szemében. A Punctum így valamennyire a mindenkori jelen nézőpontját is mutatja.
Szeretnénk megjegyezni, hogy az erőszak direkt, vagy indirekt formáival kapcsolatban jóval érzékenyebb Y és Z-generáció szemével, azaz a XXI. századból szemlélve a képet, a gyermek fejére szegezett pisztoly, sok tekintetben erősebb Punctum a szuvas fogakhoz képest, még akkor is ha csak játékos mozdulatot örökített meg a fotós. Ezzel valószínűleg William Klein is egyetértene, hiszen a fotójának a Gun 2 (Fegyver 2) címet adta.
A rossz fogak hasonló látványa gyermekeknél mára már egészségügyi problémát kiált minden szemlélőre és nem egy könnyen “legyinthető” esztétikai problémaként tekintenek rá a szülők . Elmúlt a tévhit, miszerint a gyermekek rossz foga múló probléma, amit kinőnek, a tejfogaik kihullását követően.
Hogy miért nem igaz ez a hit, erről itt olvashat.
Ha gyermeke fogaiban szuvasodás jelét tapasztalja, akkor mielőbb forduljon gyermekfogorvoshoz, mert óriási károkat okozhat egy rossz tejfog később, a végleges fogak fejlődésében is. Szívből ajánljuk rendelőnket, ahol Dr. Dénes Nóra gyermekfogorvos várja szeretettel a gyermekeket. Foglaljon időpontot nálunk!
A Világoskamra fülszövege
Roland Barthes Világoskamrája, 1979-ben írt utolsó nagyobb munkája fotóelméleti alapmű. Az értekező próza és a szépirodalom határán mozgó írás szándékoltan ellenáll a műfaji besorolásnak, ami abból is következik, hogy a szerzőt alapvetően ez a kérdés foglalkoztatja: hogyan írható le a fotó mint médium egyszerre tudományosan, vagyis a maga általános jellegében, és a nézőjére gyakorolt mindig egyedi hatásában? Hogyan lehet megragadni a fotó „egyedi általánosságát”?
A Kijárat Kiadó és a Magyar Fotográfiai Múzeum gondozásában megjelent kötet nem csak új fordításban közli a világhírű esszé szövegét, hanem a francia eredetihez igazodva tartalmazza a teljes képanyagot, Barthes széljegyzeteit, a fejezetcímeket, valamint a hivatkozott fotótörténeti munkák és az említett fotográfusok jegyzékeit.